4.000 broden per uur. Dit gigantische aantal bakt Bakkerij Bouman in Geldermalsen dagelijks voor tientallen grote supermarkten. Voor het vervangen van de transportband in de spiraaltoren werd Habasit geselecteerd.

Over de manier waarop Habasit dit aanpakte, inclusief het oplossen van tegenslagen, is Commercieel Manager Raymond Timmer zeer te spreken: “Juist ook in een ingewikkelde situatie leer je elkaar goed kennen. Habasit­ reageerde op een professionele manier en zorgde voor een perfecte oplossing.”

Koel blijven is belangrijk

Bakkerij Bouman behoort tot de Amarant Bakkersholding. Naast dagvers brood levert zij specialiteiten als banket, bake-off-producten en regionale lekkernijen. Voor de productie daarvan is het koeltraject cruciaal. Nadat geconstateerd was dat de band door slijtage aan vervanging toe was, besloot Bouman om de transportband in de toren preventief te gaan vervangen. Daarvoor werden vier partijen uitgenodigd, waarvan er uiteindelijk twee overbleven. De ene was de leverancier van de toren die eerder een compleet totaalpakket had geleverd. De andere partij was Habasit,­ voor Bouman een nieuw bedrijf. Ook al waren de naam en de kwaliteit van de banden wel bekend bij de technische mensen.

Uiteindelijk besloot Bouman met Habasit in zee te gaan. Raymond Timmer: “Best spannend, want we hadden tot dan toe geen ervaring met een leverancier van uitsluitend transportbanden voor dit soort trajecten. Maar hun manier van benaderen was verrassend en verfrissend. Ze stuurden niet meteen een offerte, maar kwamen eerst bij ons kijken om hun verhaal te kunnen onderbouwen. Meteen lieten de mensen van Habasit merken, dat zij veel kennis en expertise in huis hebben. Bovendien presenteerden zij, zowel technisch als commercieel, een gedegen en gedetailleerd plan van aanpak. Diverse kleine handigheidjes lieten zien dat we hier te maken hadden met een kundige partij. Het complete en overtuigende pakket van Habasit gaf voor ons de doorslag.”

Een oplossing zonder vertraging

Nadat beide bedrijven het eens waren over het type band en bijbehorende afspraken, legde Habasit een fijnmazige planning op tafel. Raymond Timmer: “Wij produceren dagvers brood voor één van de grootste supermarktketens van Nederland. Dat doen we zeven dagen per week, in een tempo van gemiddeld 4.000 broden per uur. Dus hoe korter de koeltoren uit dienst is, hoe beter. Het beste moment daarvoor is het weekend: vrijdagmiddag stoppen we met werken en zondag starten we de productie weer op. In de tussentijd moet het gebeuren. Habasit verzekerde ons dat zou lukken.”

Na een grondige inspectie van een Engineer werd de productie vrijdags om 12.00 uur stilgelegd. Direct ging de Habasit ploeg aan de slag. Raymond Timmer: “Dat verliep vlot, want vrijdagavond om 23.00 uur kreeg ik de melding ‘we zijn op planning’. Op zondag draaide alles zonder problemen. Maar na enkele uren deed zich in de toren een probleem voor, waardoor de broden scheef gingen staan. Dat verstoorde de rest van het proces. Niet onoverkomelijk, maar we moesten er wel een oplossing voor vinden. Habasit twijfelde geen moment, ging direct op zoek naar de oorzaak en vond snel het eigenlijke probleem.”

Problemen veranderde in vertrouwen

Timmer is zeer te spreken over de reactie van Habasit. “Ze beloofden het probleem op te lossen. De gesprekken daarover waren open en we hielden continu contact. Vertrouwen in elkaar hebben en houden, daar ging het om, het gevoel dat het wel goed zou komen.” Account Manager Jerremy Dalman van Habasit: “Met behulp van slow motion filmbeelden konden we precies zien en meten waar het probleem zat. Voor ons was dit een nieuw fenomeen, maar onze Technical Manager Marco Hollander bedacht niet één maar meerdere oplossingen. Dat gaf Bouman vertrouwen.” Na meerdere testsessies had Habasit het probleem onder controle en ook opgelost. Raymond Timmer: “Alles werkt perfect. Ook al kregen we het allemaal flink warm, toch bleven we vertrouwen houden in elkaar. Steeds hadden we het gevoel dat het wel goed zou komen en dat bleek terecht. Zo’n stressperiode wil je liever niet, maar het was wel een mooie manier om aan elkaar te wennen en elkaar te ontdekken.”

De voordelen van de juiste partner

Niet alleen het bakken en het koelen van de broden verloopt weer soepel, de nieuwe band brengt ook extra voordelen met zich mee. Uit recente berekeningen op basis van de huidige krachten, blijkt dat de levensduur flink langer zal zijn in vergelijking met de vorige band. Dat is pure winst. Bovendien zorgen de speciale strips voor minder frictie tussen de band en dragende delen. Dat zorgt voor minder krachten op de toren. Daardoor heeft de motor die de band op spanning zet, minder stroom nodig en dus daalt het stroomverbruik. (JB)

Susan DijkhuizenMarketing

Een toren van 4.000 broden

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit